Transport przez Koper – dlaczego warto?
Transport morski jest jednym z najtańszych i najpopularniejszych środków transportu umożliwiającym przewożenie towarów na duże odległości. Pomimo tego, że Polska posiada dostęp do morza, warto rozpatrywać rozwiązania mogące zwiększyć efektywność naszego importu i eksportu. Takim rozwiązaniem może być transport przez Koper, miasto portowe w Słowenii, nad Zatoką Triesteńską (Morze Adriatyckie).
Port Koper jest najważniejszym i największym portem morskim w Słowenii, a przy tym jednym z wiodących portów w regionie Adriatyku. Port ten obsługuje zarówno transport pasażerski jak i towarowy.
Jakie są zalety transportu morskiego via Koper?
Transport przez Koper otwiera nowe możliwości przed importerami i eksporterami prowadzącymi swoją działalność w Polsce. Opcja ta, wydaje się szczególnie interesująca dla przedsiębiorców działających na południu Polski. Poniżej przedstawiamy największe zalety portu Koper:
- położenie geograficzne – port położony jest na skrzyżowaniu europejskiego korytarza Bałtyk-Adriatyk, którego zadaniem jest łączenie krajów znajdujących się w obrębie Morza Bałtyckiego oraz Morza Śródziemnego. Dzięki swojemu położeniu, port Koper jest idealnym miejscem tranzytowym dla towarów między innymi z/do Izraela, Egiptu, Turcji, na Maltę oraz Cypr. Ponadto port ten leży w sąsiedztwie Włoch (port Triest) i Chorwacji (port Rijeka), co może umożliwić otwarcie na nowe rynki;
- rozbudowana infrastruktura – do portu Koper prowadzi dobrze rozwinięta infrastruktura intermodalna oraz drogowa. Połączenia kolejowe pozwalają na przetransportowanie kontenera z Polski w okresie od dwóch do czterech dni. Infrastruktura drogowa prowadząca do portu, połączona jest też z siecią autostrad słoweńskich oraz krajów sąsiadujących. Dzięki tak rozbudowanej infrastrukturze, możliwe jest połączenie transportu kolejowego i drogowego z transportem morskim;
- niezawodność oraz szybkość działania – transport przez Koper jest niezawodny i zdecydowanie szybszy niż połączenia realizowane w relacji z innymi europejskimi portami. Transporty realizowane z polskich terminali kontenerowych często wymagają dwóch lub więcej przeładunków w portach bazowych znajdujących się na trasie przewozu, podczas gdy transit time przez port Koper np. do i z Ashdod w Izraelu może zająć 12 dni, zamiast standardowych 30 dni. Warto zaznaczyć, że w połączeniu transportu kolejowego oraz transportu morskiego z portów na Adriatyku koszt nie musi być dużo wyższy niż tradycyjne połączenie morskie z polskich portów znajdujących się na Bałtyku.
Transport w jakich kierunkach warto rozważyć przez port Koper i jaki jest transit time dla takiego połączenia?
Wśród kierunków, które są szczególnie atrakcyjne przy zastosowaniu połączenia transportu kolejowego i morskiego z Polski przez Koper warto wymienić:
- Izrael (transit time 13 dni zamiast 30 dni):
- port Ashdod,
- port Haifa;
- Egipt (transit time 15 dni zamiast 23 dni):
- port Aleksandria,
- port Damietta;
- Turcja (transit time 13 dni zamiast 23 dni):
- port Izmir,
- port Istambuł,
- port Gebze,
- port Gemlik,
- port Aliaga;
- Malta (transit time 10 dni zamiast 25 dni):
- port Marsaxlokk,
- port Malta;
- Cypr (transit time 10 dni zamiast 25 dni):
- port Limassol;
- Zjednoczone Emiraty Arabskie (AED) (transit time 22 dni zamiast 31 dni):
- port Jebel Ali,
- port Dubai;
- Tunezja (transit time 15 dni zamiast 28 dni):
- port Tunis;
- port Rades;
- port Sousse;
- port Sfax;
- Algieria (transit time 15 dni zamiast 28 dni):
- port Annaba;
- port Skikda;
- port Bejaia;
- port Djazair;
- port Oran;
- Chiny (transit time 30 dni zamiast 45 dni):
- port Qingdao.
Jak zorganizować transport przez Koper?
Jeśli jesteś zainteresowany organizacją transportu przez port na Adriatyku (port Koper, port Triest, port Rijeka) skontaktuj się z Magemar Logisitcs. Chętnie przedstawimy Ci dostępne możliwości i pomożemy w wyborze optymalnego rozwiązania dla Twojego importu i eksportu. Wierzymy, że razem możemy dążyć do rozwoju i optymalizacji Twojego biznesu.
Jeśli interesuje Cię inny kierunek, który nie został wymieniony w tym artykule, również zachęcamy do kontaktu. Zweryfikujemy możliwość takiego transportu zarówno w eksporcie oraz imporcie i dostarczymy najlepsze dostępne rozwiązanie. Pamiętaj, że nasze usługi realizujemy kompleksowo, od odbioru towaru od załadowcy, przez transport, fracht i ubezpieczenie po załatwienie wszelkich formalności celnych.
Podsumowanie
Transport realizowany przez porty znajdujące się na Adriatyku, zwłaszcza port Koper, to interesująca alternatywa dla połączeń z polskich terminali kontenerowych dla wszystkich, którzy chcą oszczędzić czas podczas realizacji swoich transportów, zarówno dla relacji importowych jak i eksportowych. Rozwiązanie to niesie ze sobą wiele korzyści, pozwala zwiększyć konkurencyjność oferty naszych Kontrahentów przy zachowaniu pełni bezpieczeństwa i kontroli nad całym procesem spedycyjnym.
Ciekawostka
Aktualnie port Koper jest jednym z największych portów morskich na Adriatyku i jedynym portem kontenerowym w Słowenii. Według raportu „Adria Sea Ports: 2023 Market Outlook and Forecast to 2027” przygotowanego przez GlobalData, w 2022 roku przeładowano w nim 1,2 mln TEU.
Port wyposażony jest w dwanaście wyspecjalizowanych terminali przygotowanych do obsługi różnego rodzaju ładunków, m.in. kontenerów, drewna, ładunków płynnych, drobnic, zbóż i pasz oraz owoców.
Mamy nadzieję, że powyższy artykuł zaprezentował i przekonał Cię co do możliwości, które otwiera przed importerem i eksporterem transport morski przez Koper. A jeśli macie jakieś pytania, zapraszamy do kontaktu drogą mailową, telefoniczną lub za pośrednictwem formularza kontaktowego, znajdującego się na naszej stronie internetowej.