Do obowiązków załadowcy (eksportera) podczas realizacji eksportu należy zaliczyć:
1. udostępnienie wszelkich niezbędnych informacji o ładunku i jego właściwościach,
2. weryfikację stanu podstawionego kontenera pod względem ewentualnych uszkodzeń, które mogłyby spowodować uszkodzenia ładunku. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń pojemnika transportowego, konieczne jest niezwłoczne poinformowanie o tym fakcie spedytora,
3. odpowiednie zabezpieczenie ładunku w kontenerze – należy uwzględnić rodzaj transportu, biorąc pod uwagę inne siły oddziaływujące na ładunek. Towar w kontenerze winien być równomiernie rozłożony w celu uniknięcia przeważenia osiowego,
4. zabezpieczenie ładunku poprzez założenie odpowiedniej plomby po zamknięciu kontenera,
5. weryfikację czy eksportowany ładunek nie podlega przepisom dotyczącym transportu ładunków niebezpiecznych ADR, IMDG czy IATA DGR. Zdarza się, że niepozorny ładunek może być traktowany jako ładunek niebezpieczny i podlegać pod tego typu przepisy. Przykładem, którym warto się posłużyć mogą być piłeczki do tenisa stołowego, których transport podlega przepisom transportu ładunków niebezpiecznych,
6. zapoznanie się z wytycznymi kraju przeznaczenia ładunku dotyczącymi wymaganych dokumentów oraz procedur.
Ponadto, konieczne jest niezwłoczne poinformowanie spedytora, w sytuacji:
1. gdy podstawiony pojemnik transportowy nie nadaje się pod załadunek danego towaru,
2. powstania szkody na ładunku.
Za usługi nieobjęte umową, a wykonane przez spedytora w celu należytej realizacji przesyłki, należy się spedytorowi wynagrodzenie w wysokości odpowiadającej cenie rynkowej usługi.