Przetrzymanie kontenera, niezależnie od tego czy to w porcie czy już po pobraniu z terminala kontenerowego, może wiązać się z dodatkowymi opłatami, dlatego też uzyskanie zwolnienia ładunku przez shippera (załadowcę) z odpowiednim wyprzedzeniem oraz przygotowanie wymaganego kompletu dokumentów umożliwia przygotowanie i przeprowadzenie procedur związanych z odprawą celną w czasie pozwalającym uniknięcia dodatkowych kosztów.
Brak kompletu dokumentów i/lub zwolnienia ładunku przez załadowcę może skutkować powstaniem przestoju kontenera, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Ich wymiar uzależniony jest od serwisu, na którym realizowany był transport. Opłaty związane z przestojem kontenera to:
1. DEMURRAGE – przetrzymanie kontenera w porcie (dni liczone od momentu wyładunku na glebę do podjęcia kontenera z portu), koszt armatorski.
2. DETENTION – przetrzymanie kontenera po podjęciu z terminala (dni liczone od momentu podjęcia ładunku z portu do momentu złożenia na wskazanym przez właściciela kontenera depocie), koszt armatorski.
3. STORAGE – składowe na terminalu, dotyczą zarówno kontenerów, jak i ładunku drobnicowego (liczone od dnia wyładowania kontenera na glebę lub złożenia ładunku w magazynie czasowego składowania w przypadku drobnicy do dnia podjęcia ładunku).
Zdarza się, że DEMURRAGE oraz DETENTION występują jako wartość łączna, tzw. COMBINED. Wówczas dni wolne, które udostępnia właściciel kontenera liczone są od dnia wyładunku kontenera ze statku na glebę do momentu złożenia pustego kontenera na wskazany przez właściciela kontenera depot.
Warto zaznaczyć, że ilość dni wolnych od opłat STORAGE może różnić się od ilości dni wolnych od opłat DEMURRAGE.
Wysokość opłat uzależniona jest od taryfy armatora, na którym realizowany był transport.