18 kwietnia 2024

Czym jest fracht morski i co warto wiedzieć?

Trudno wyobrazić sobie dzisiejszy handel i świat biznesu bez udziału transportu morskiego. Można powiedzieć, że wraz z biegiem czasu i rozwojem technologii świat staje się coraz mniejszy, a dalekie odległości, na przykład między kontynentami nie stanowią już żadnej przeszkody w rozwijaniu działalności związanej z eksportem lub importem towarów. Pomimo coraz łatwiejszego dostępu do usług transportowych bardzo istotna  staje się decyzja dotycząca najlepszej firmy spedycyjnej, która zajmie się obsługą Twojego transportu. Warto również posiadać podstawowe informacje dotyczące usługi, której poszukujesz — w tym przypadku transportu morskiego. Z poniższego artykułu dowiesz się między innymi tego, czym jest fracht morski oraz jakie czynniki decydują o cenie transportu morskiego.

 

 

Kontenerowiec podczas realizacji frachtu morskiego

 

Co to jest fracht morski?

 

Fracht morski to przede wszystkim usługa transportu towarów drogą morską. Frachtem morskim bywa też określany koszt tego transportu. Opłata ta dotyczy wynajmu przestrzeni ładunkowej na statku należącym do określonego armatora. Pojęcie frachtu morskiego dotyczy każdego rodzaju ładunku, bez znaczenia czy mowa o ładunku przewożonym w kontenerze morskim lub np. ładunków ponadgabarytowych podczas realizacji tzw. projektu cargo.

 

 

Fracht morski cena

 

Cena frachtu morskiego uzależniona jest przede wszystkim od kierunku, na którym realizowany jest transport — kluczową rolę odgrywa tu oczywiście odległość, którą należy pokonać do ukończenia trasy. I tak np. koszt transportu morskiego z Indii do Polski będzie wyższy niż koszt transportu morskiego z Hiszpanii do Polski realizowanego w ramach short sea shipping. Koszt frachtu morskiego na tym samym odcinku, ale w przeciwnym kierunku nie musi być taki sam. Jako przykład może posłużyć nam także to, że koszt frachtu za import z Chin najprawdopodobniej zawsze będzie wyższy niż w przypadku realizacji eksportu do Chin. Odwrotna sytuacja może wystąpić w przypadku transportu do i z USA. Import ze Stanów Zjednoczonych do Polski bywa tańszy niż eksport z Polski do Stanów Zjednoczonych. Różnice te mogą wynikać z obłożenia statków na danym kierunku, a co za tym idzie potrzeb repozycjonowania pustych kontenerów zgodnie z aktualnych zapotrzebowaniem. 

Kolejnym aspektem istotnym podczas wyceny transportu morskiego jest dobór odpowiedniego rodzaju kontenera, który zostanie wykorzystany do realizacji zlecenia. Rodzaj kontenera wykorzystany do transportu musi odpowiadać charakterystyce ładunku. Należy tu wziąć pod uwagę wymiary, wagę oraz rodzaj transportowanego towaru. Podstawowymi rodzajami kontenerów są kontenery 20’GP oraz 40’HC. Im bardziej specjalistyczny sprzęt, tym mniej sztuk dostępnych na rynku, co także może przekładać się na koszt frachtu.

 

W zależności od warunków Incoterms® oraz relacji, na jakiej realizowany jest transport morski mogą występować odpowiednie dodatki, spośród których wymienić można:

 

  • LSS (Low Sulfur Surchage) – dodatek za paliwo niskosiarkowe,
  • ISPS (International Ship and Port Facility Seciurity Code) – opłata pobierana przez właścicieli statków oraz porty morskie mająca na celu zapewnienie możliwie wysokiego poziomu bezpieczeństwa żeglugi przed terroryzmem. Dodatek ISPS jest wynikiem pochylenia się nad tematem bezpieczeństwa żeglugi po atakach terrorystycznych z 11 września 2001 roku,
  • BAF (Bunker Adjustment Factor) – korekta paliwowa działająca jako mechanizm korygujący zmiany w stawkach cen paliw, 
  • THC (Terminal Handling Charge) – opłata dotycząca obsługi kontenera w porcie załadunku i/lub w porcie wyładunku,
  • VGM (Verified Gross Mass) – opłata dotycząca ważenia w celu zweryfikowanie masy brutto ładunku, 
  • PSS (Peak Season Surcharge) – opłata sezonowa naliczana przez armatorów na konkretnych kierunkach w okresach wzmożonego zainteresowania transportem morskim (np. przed Chińskim Nowym Rokiem lub Bożym Narodzeniem).

 

Czytaj też: Kalendarz żydowski, święta i dni wolne od pracy w Izraelu

 

 

Jeśli chcesz poznać koszt frachtu morskiego dla Twojego ładunku, skorzystaj z formularza wyceny dostępnego na naszej stronie internetowej. Magemar Logistics jako doświadczona firma spedycyjna, której główną specjalizacją jest transport morski zapewnia najlepszą cenę frachtu morskiego niezależnie od kierunku realizowanego zlecenia.

 

 

Transport morski pełnokontenerowy (FTL) i transport morski ładunków drobnicowych (LCL)

 

W przypadku, gdy nie posiadamy odpowiedniej ilości ładunku, która pozwoliłaby na wypełnienie całej przestrzeni kontenera, istnieje możliwość organizacji transportu ładunku drobnicowego. W takim przypadku koszt frachtu morskiego dzielony jest proporcjonalnie na wszystkie ładunki znajdujące się w kontenerze.  

 

Czytaj też: Transport drobnicowy LCL – o co tu właściwie chodzi?

Co oznacza CBM i jak obliczyć wartość frachtu ładunku drobnicowego (LCL)?

 

 

Przygotowanie statku kontenerowego do rozpoczęcia frachtu morskiego

 

 

Wybór profesjonalnej spedycji morskiej to podstawa w procesie realizacji transportu morskiego

 

Wybór najlepszej spedycji morskiej do organizacji Twojego frachtu morskiego to pierwsza i jedna z najważniejszych decyzji, które leżą po stronie importera lub eksportera. Proces spedycyjny to skomplikowany ciąg czynności, w którym nie można zapomnieć o najmniejszym szczególe. Proces realizacji transportu morskiego rozpoczyna się już w momencie kontaktu importera lub eksportera z doświadczoną firmą spedycyjną, taką jak Magemar Logistics. Podczas rozmowy następuje przekazanie niezbędnych informacji, do których zaliczyć należy kierunek realizowanego transportu, szczegóły na temat ładunku (rodzaj, waga etc.) oraz możliwe terminy realizacji transportu. Po potwierdzeniu przyjęcia zlecenia spedycja morska przesyła rezerwację miejsca (booking) do armatora tak, by ten mógł zapewnić niezbędne miejsce i sprzęt dla realizacji frachtu morskiego. 

 

 

Wybór doświadczonej firmy spedycyjnej pozwala na zachowanie wszelkiej staranności w procesie spedycyjnym. Wśród elementów współpracy, które warto wymienić są:

 

  • możliwość dostarczenia atrakcyjnej ceny frachtu morskiego,
  • możliwość skorzystania z ubezpieczenia cargo ładunku na podstawie najszerszego pakietu ochrony (Magemar Logistics świadczy usługę ubezpieczenia cargo o najszerszym zakresie ochrony — Instytutowe Klauzule Ładunkowe (A),
  • możliwość rozszerzenia ubezpieczenia o koszt frachtu morskiego,
  • wiele możliwości transportowych,
  • terminowość realizowanych usług,
  • dostępność miejsca na statkach,
  • dostępność sprzętu niezbędnego do realizacji transportu na każdym etapie,
  • przewidywanie i wykluczanie możliwości wystąpienia zagrożeń,
  • stały kontakt i dostęp do informacji dotyczących realizacji transportu,
  • kompleksowe świadczenie usług, włączając obsługę celną (tzw. transport door to door).

 

Czytaj też: Ubezpieczenie cargo – ubezpieczać czy nie ubezpieczać? – oto jest pytanie

 

 

Mamy nadzieję, że przybliżyliśmy nieco temat frachtu morskiego. Jeśli natomiast wciąż coś Was w tej kwestii nurtuje – zapraszamy do kontaktu mailowego, telefonicznego lub za pośrednictwem formularza kontaktowego znajdującego się na naszej stronie internetowej.

 

 

Ciekawostka:

 

Wraz z rozwojem technologii i dążeniem do ochrony środowiska, coraz większą uwagę zwraca się na ekologiczne rozwiązania w transporcie morskim. Przykładem tych dążeń są poszukiwania możliwości zasilania statków napędami hybrydowymi, elektrycznymi lub alternatywnymi źródłami energii, takimi jak energia słoneczna lub wiatrowa. Niektóre linie żeglugowe posiadają już nawet statki kontenerowe napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG).