23 października 2025

Transport kamienia z Chin i Indii do Polski – kompletny przewodnik po spedycji morskiej

Kamień naturalny – granit, marmur, kwarcyt, bazalt czy trawertyn – to materiał, który od tysięcy lat stanowi synonim trwałości i elegancji. Dziś jego globalna dystrybucja to ogromny rynek, w którym dominują dwaj dostawcy: Chiny i Indie. To właśnie z tych krajów trafia do Polski zdecydowana większość kamienia wykorzystywanego przez zakłady kamieniarskie, hurtownie i firmy budowlane.

Import kamienia naturalnego i konglomeratu to złożony proces, który wymaga doświadczenia, znajomości realiów portowych, przepisów celnych i przede wszystkim logistyki ciężkich ładunków. Magemar Logistics jako ekspert w transporcie morskim kamienia naturalnego i konglomeratu kamienia z Azji od lat wspiera importerów w sprowadzaniu surowców bezpiecznie, terminowo i w optymalnych kosztach.

 

 

Ekspert ds. transportu kamienia w kamieniołomie - Kamil Ćwiertnia - Magemar Logistics
Kamil Ćwiertnia – ekspert ds. transportu kamienia na miejscu wydobycia

 

 

Spis Treści

 

 

Dlaczego kamień z Chin i Indii wciąż dominuje na rynku?

 

Chiny i Indie to światowi liderzy w wydobyciu i obróbce kamienia naturalnego.

 

Chiny (szczególnie region Fujian i port Xiamen) słyną z produkcji granitów i marmurów w szerokiej gamie kolorystycznej.

Indie z kolei są potęgą w eksporcie granitów i piaskowców, które cieszą się ogromnym uznaniem w europejskim budownictwie.

 

Dzięki niższym kosztom produkcji i nowoczesnym technologiom cięcia, kamień z Azji pozostaje konkurencyjny cenowo nawet po doliczeniu transportu i cła.
Jednak logistycznie – jego import wymaga dobrze zaplanowanej spedycji, co może zapewnić współpraca z zaufaną firmą spedycyjną.

 

Jak wygląda droga kamienia – od kamieniołomu w Azji do zakładu w Polsce

 

Proces importu kamienia z Azji to łańcuch, w którym każdy etap ma znaczenie:

 

1. Wydobycie i obróbka

 

W Chinach dominują regiony Fujian, Shandong i Guangdong; w Indiach – Andhra Pradesh, Tamil Nadu i Karnataka. Tam powstają bloki i płyty granitowe, które przygotowywane są do wysyłki.

 

 

Transport kamienia z kamieniołomów - Magemar Logistics

 

 

2. Transport wewnętrzny do portu morskiego

 

Kamień jest przewożony do jednego z najważniejszych portów morskich:

Chiny: Xiamen, Qingdao, Ningbo, Yantian, Dalian, Shanghai, Fuzhou, Shantou, Yantian, Nansha, Shekou, Hong Kong, Qinzhou

Indie: Mundra, Nhava Sheva, Chennai, Kalkuta, Haldia, Krishnapatnam, Ennore, Kattupali, Madras, Tuticorin, Cochin, Mumbai, Pipavav, Kandla

 

 

Kluczowe porty morskie w Indiach - mapa - Magemar Logistics

 

 

3. Załadunek i fracht morski


Kamień przewożony jest najczęściej w kontenerach standardowych, a w przypadku niestandardowych wymiarów istnieje możliwość wykorzystania specjalistycznych kontenerów takich jak open-top lub flat rack – w zależności od gabarytów i wagi przewożonego ładunku.
Podczas doboru rodzaju kontenera kluczową rolę odgrywa doświadczenie spedytora w organizacji transportu płyt i bloków kamiennych. Wybór odpowiedniego sprzętu przekłada się nie tylko na optymalizację kosztów, ale również możliwość odpowiedniego zabezpieczenia kamienia na czas transportu. 

 

 

4. Ubezpieczenie cargo slabów i bloków kamiennych

 

Ubezpieczenie cargo ładunku to przywilej, z którego należy korzystać zawsze kiedy jest to możliwe. Warto wspomnieć, że Magemar logistics jako kompleksowy dostawca usług logistycznych zapewnia ubezpieczenie cargo w najszerszym możliwym zakresie ICC (A) – Instytutowe Klauzule Ładunkowe (A), które chronią importera nie tylko od uszkodzenia lub utraty ładunku, ale zabezpieczają również przed takimi zagrożeniami jak ogłoszenie awarii wspólnej przez kapitana statku. 

 

 

5. Odprawa celna i rozładunek w Polsce


Po dotarciu kontenerowca na jeden z terminali kontenerowych w Gdyni lub Gdańsku agencja celna może przystąpić do odprawy celnej, podczas której ładunek zostaje zgłoszony odpowiednim służbom takim jak Urząd Celno-Skarbowy czy np. Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa jeśli w transporcie ładunku, np. do sztauowania zostało wykorzystane nieprzetworzone drewno. 

 

 

6. Rozformowanie kontenera, przeładunek i transport do klienta

 

Po zakończonej odprawie celnej możliwe jest pobranie kontenera z portu i dostawa do miejsca docelowego. W przypadku w którym rozformowanie kontenera na placu przeładunkowym nie jest konieczne, warto rozważyć wykorzystanie transportu intermodalnego, który może okazać się kosztowo efektywny. W przypadku konieczności dostawy do miejsca docelowego ciągnikiem siodłowym z naczepą kontener jest pobierany z portu i transportowany na plac przeładunkowy, na którym przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu zostaje wyładowany, a następnie załadowany i zabezpieczony, skąd bezpiecznie rusza w drogę do magazynu klienta. 

 

 

Import produktów kamiennych: wyzwania, strategie i perspektywy rozwoju – komentarz eksperta

 

Czytaj też: Import towarów z Chin do Polski – jaką opcję transportu wybrać?

 

Transport morski – najkorzystniejsze rozwiązanie w imporcie kamienia

 

Z doświadczenia wiemy, że ze względu na wartość, kubaturę oraz masę towaru, jakim są bloki i płyty kamienne, najbardziej efektywną opcją przy imporcie kamienia pozostaje niezmiennie transport morski.
Dlaczego?

Magemar Logistics realizuje frachty morskie z niemal wszystkich Chińskich i Indyjskich portów morskich (wymieniliśmy je wyżej). Dzięki współpracy z wieloma partnerami zapewniamy stałe połączenie drogą morską z Azji do Gdyni i Gdańska.
Posiadając własne biuro w Chinach możemy, zapewnić pełną kontrolę nad procesem: od załadunku po finalną dostawę.

 

 

Mapa przedstawiająca najważniejsze porty morskie w Chinach - Magemar Logistics

 

 

Jak Magemar Logistics organizuje transport kamienia – krok po kroku

 

1. Analiza zapytania klienta

Zespół Magemar Logistics wybiera optymalne połączenie zapewniając, optymalną trasę i typ kontenera do rodzaju kamienia, ilości palet lub krat oraz wymiarów samego ładunku.

 

2. Koordynacja zamówienia z partnerami w Indiach i Chinach
Dzięki obecności lokalnych agentów możliwa jest pełna kontrola i nadzór nad załadunkiem oraz dokumentacją i procedurą odprawy celnej eksportowej.

 

3. Zabezpieczenie ładunku
Kamień jest zabezpieczony przy użyciu odpowiednich materiałów sztauerskich takich jak drewniane kratownice czy pasy zabezpieczające.

 

4. Transport morski i odprawa celna
Fracht jest stale monitorowany, a importer informowany o przebiegu transportu. Po dotarciu kontenera do Polski Magemar Logistics dzięki własnej agencji celnej zapewnia możliwie sprawny proces odprawy celnej importowej.

 

5. Dostawa door-to-door
Po odprawie towar trafia do klienta bezpośrednio z portu lub z przeładunkiem na wyspecjalizowanym placu przeładunkowym.

 

Zdobyte przez dekady doświadczenie w transporcie kamienia naturalnego i konglomeratów kamiennych pozwala na zapewnienie pełnej przejrzystości i bezpieczeństwo dostawy, co niezmiennie pozostaje kluczowe w tworzeniu trwałych relacji biznesowych.

 

 

Stojaki typu A-bok do transportu płyt kamiennych

 

 

Koszt i czas transportu w imporcie kamienia z Chin i Indii – co się na nie składa

 

Całkowity koszt, który ponosi importer w przypadku transportu kamienia z Chin i Indii, uzależniony jest od warunków Incoterms®, na podstawie których realizowane jest zlecenie spedycyjne. 

 

Przybliżony czas transportu:

 

  • Chiny – Polska: 35-40 dni
  • Indie – Polska: 40-50 dni

 

Do tego należy doliczyć czas odprawy celnej, transport krajowy i czas niezbędny na przeprowadzenie ewentualnego przeładunku.

 

Czytaj też: Import produktów kamiennych: wyzwania, strategie i perspektywy rozwoju – komentarz eksperta

 

 

Jakie błędy najczęściej popełniają importerzy przy imporcie kamienia i jak ich uniknąć?

 

1. Nieprawidłowe pakowanie lub brak zabezpieczenia

Kamień, zwłaszcza płyty kamienne (tzw. kamienne slaby) są narażone na uszkodzenia nawet podczas najmniejszego przemieszczenia. Ważne jest, aby zadbać o odpowiednie zabezpieczenie ładunku już na etapie załadunku.

 

2. Zły dobór Incoterms® (np. FOB vs CIF)

Niewłaściwie ustalony podział kosztów i ryzyka to częsta przyczyna niedomówień, które mogą wpływać na ostateczny koszt transportu.

 

3. Brak ubezpieczenia ładunku (cargo insurance)

Przy ciężkich ładunkach ubezpieczenie „all risk” to obowiązkowe zabezpieczenie dające niewspółmiernie dużo względem kosztu.

 

4. Niepełna dokumentacja celna

Błędnie przygotowana dokumentacja lub braki w dokumentacji mogą być przyczyną opóźnień w odprawie celnej, co może prowadzić do dodatkowych kosztów związanych ze składowaniem i przestojem kontenera w porcie.

 

Zdjęcie przedstawia zabezpieczony i przygotowany blok kamienny do transportu

 

 

Odprawa celna kamienia – o czym trzeba pamiętać

 

Kamień naturalny i konglomerat kamienny jak każdy inny importowany towar wymaga prawidłowej klasyfikacji taryfowej (HS/CN).

 

Najczęściej stosowane kody celne to m.in.:

 

  • 6810190000 – konglomerat kwarcytowy
  • 6802910090 – płyty marmurowe naturalne
  • 68029310 – płyty granitowe powyżej 10 kg
  • 6802939090 – płytki granitowe poniżej 10 kg
  • 251612 – bloki kamienne

 

 

Podstawowymi dokumentami handlowymi niezbędnymi do przeprowadzenia odprawy celnej importowej są:

 

  • faktura handlowa, która musi zawierać informację o kraju pochodzenia importowanych towarów (np. MADE IN CHINA), warunki dostawy (Incoterms®), w oparciu o które realizowany jest transport (np. FOB XIAMEN) oraz informację o walucie, w jakiej realizowana jest transakcja, 
  • tłumaczenie faktury handlowej (opis importowanego towaru, dzięki któremu możliwe będzie poprawne przypisanie kodu celnego), tłumaczenie nie musi być wykonane przez tłumacza przysięgłego, może go dokonać importer towaru, 
  • packing list (musi zawierać wagę brutto i netto ładunku oraz ilość opakowań).

 

Należy pamiętać, że w zależności od importowanego towaru i/lub na życzenie UC może pojawić się konieczność przedstawienia dodatkowych dokumentów. 

Specjaliści Magemar Logistics wspierają klientów w całym procesie, minimalizując ryzyko błędów dokumentacyjnych.

 

Czytaj też: Dla Importera – najczęściej zadawane pytania

 

 

Podsumowanie: Magemar Logistics – Twój partner w imporcie kamienia z Azji

 

Import kamienia z Chin i Indii to zadanie wymagające doświadczenia i logistyki na wysokim poziomie.
Atuty Magemar Logistics, do których bez wątpienia zalicza się własne biuro w Chinach, wieloletnie doświadczenie w transporcie kamienia i elastyczne podejście do klienta, zapewniamy:

 

  • bezpieczeństwo ładunku,
  • obsługę na wysokim poziomie i regularne aktualizacje statusu transportu,
  • pełną przejrzystość kosztów,
  • doradztwo na każdym etapie transportu.

 

Magemar Logistics – ekspert w spedycji morskiej kamienia naturalnego z Azji do Polski.

 

 

FAQ – Najczęściej zadawane pytania o transport kamienia z Chin i Indii

 

 

1. Ile trwa transport kamienia z Chin i Indii do Polski?

 

Średni czas transportu morskiego z Chin do Polski wynosi około 35-40 dni, natomiast z Indii 40-50 dni. Do tego należy doliczyć czas odprawy celnej oraz dostawę krajową z portu Gdynia lub Gdańsk do magazynu odbiorcy.

 

 

2. Dlaczego transport morski jest najkorzystniejszy w imporcie kamienia?

 

Kamień naturalny w postaci płyt lub bloków kamiennych to ładunek ciężki i o dużej kubaturze, dlatego transport morski (FCL) jest najbardziej opłacalny ekonomicznie. Zapewnia dużą ładowność kontenera, stabilne ceny frachtu i minimalne ryzyko uszkodzeń przy prawidłowym zabezpieczeniu.

 

3. Czy Magemar Logistics organizuje również import kamienia z Indii?

 

Tak. Magemar Logistics obsługuje frachty z większości portów indyjskich, w tym Mundra, Nhava Sheva, Chennai czy Tuticorin. Współpracujemy z lokalnymi agentami, zapewniając kompleksową obsługę eksportową, załadunek i odprawę celną w Indiach.

 

4. Jakie dokumenty są potrzebne do odprawy celnej kamienia?

 

Najczęściej wymagane dokumenty to:

 

  • faktura handlowa (z informacją o kraju pochodzenia i warunkach dostawy Incoterms®),
  • lista pakowania (Packing List),
  • konosament (Bill of Lading),
  • świadectwo pochodzenia (Certificate of Origin).

 

5. Czy warto ubezpieczyć transport kamienia?

 

Zdecydowanie tak. Magemar Logistics zapewnia ubezpieczenie cargo ICC (A), które chroni przed utratą lub uszkodzeniem ładunku, a także przypadkami awarii wspólnej na statku. Przy ładunkach ciężkich ubezpieczenie jest niskim kosztem w stosunku do wartości kamienia.

 

6. Jakie błędy najczęściej popełniają importerzy kamienia?

 

Najczęstsze błędy to:

 

  • niewłaściwe zabezpieczenie ładunku,
  • nieodpowiedni dobór warunków Incoterms® (np. CIF zamiast FOB),
  • brak ubezpieczenia,
  • niepełna lub błędna dokumentacja celna.

 

Magemar Logistics pomaga uniknąć tych problemów dzięki stałemu nadzorowi nad transportem i profesjonalnej obsłudze celnej.

 

 

7. Czy Magemar Logistics posiada biuro w Chinach?

 

Tak. Posiadamy własne biuro w Chinach, które umożliwia bezpośredni kontakt z producentami kamienia, kontrolę załadunku i dokumentacji na miejscu. To nasza przewaga konkurencyjna, dzięki której możemy zapewnić pełną kontrolę nad procesem transportowym już od momentu załadunku.

 

 

8. Jak wygląda dostawa kamienia door-to-door?

 

Po odprawie celnej kontener jest dostarczany bezpośrednio do odbiorcy. W przypadku konieczności istnieje możliwość rozformowania i przeładunku kontenera na wyspecjalizowanym placu przeładunkowym.

 

 

9. Jakie są najczęściej wybierane porty dla importu kamienia z Azji?

 

Najczęściej wykorzystywane porty w Chinach to: Xiamen, Qingdao, Ningbo, Yantian i Shanghai, a w Indiach: Mundra, Nhava Sheva, Chennai czy Tuticorin..
W Polsce kamień trafiający z Azji obsługują głównie porty Gdynia i Gdańsk.

 

 

Wierzymy, że powyższy artykuł wyjaśnił kluczowe kwestie związane z importem kamienia naturalnego i produktów kamiennych z Indii i Chin. Jeśli macie dodatkowe pytania lub poszukujecie doświadczonej firmy spedycyjnej i agencji celnej, które kompleksowo wesprą Was w procesie importu, serdecznie zapraszamy do kontaktu drogą mailową, telefoniczną lub za pośrednictwem formularza kontaktowego dostępnego na naszej stronie internetowej.