Import produktów kamiennych: wyzwania, strategie i perspektywy rozwoju – komentarz eksperta
Import kamienia naturalnego i produktów kamiennych to skomplikowany proces logistyczny, który wymaga znajomości regulacji, skutecznej organizacji i optymalizacji kosztów. Szczególną uwagę branży kamieniarskiej przyciągają Indie, które są jednym z głównych eksporterów kamienia naturalnego i wyrobów kamiennych. W poniższym artykule, okiem eksperta ds. transportu w branży kamieniarskiej Kamila Ćwiertni, przedstawiamy kluczowe aspekty transportu morskiego uwzględniając specyfikę tego rynku.
Czego dowiesz się z tego artykułu?
Jakie są główne kierunki importu kamienia naturalnego i produktów kamiennych do Polski?
Jakie strategie pomagają w optymalizacji transportu morskiego ciężkich kontenerów z kamieniem?
Jakie są największe wyzwania związane z importem produktów kamiennych i jak sobie z nimi radzić?
Jakie perspektywy rozwoju ma rynek importu kamienia w Polsce i jakie znaczenie ma współpraca z profesjonalnymi firmami spedycyjnymi?
Import kamienia i produktów kamiennych – główne kierunki
Najpopularniejszymi krajami umożliwiającymi import produktów kamiennych do Polski są Chiny, Indie, Brazylia, RPA, Hiszpania, Egipt i Portugalia. Na wyróżnienie w tym zakresie zasługuje też import z Turcji stającej się coraz bardziej znaczącym źródłem importu kamienia do Polski. Niemniej proces ten bywa długotrwały i skomplikowany, zwłaszcza w przypadku transportu morskiego ciężkich kontenerów, bo z takimi najczęściej mamy do czynienia w przypadku importu wyrobów kamiennych do Polski. Podczas procesu spedycyjnego należy zwrócić uwagę na wiele aspektów, w tym pojawiające się niekiedy problemy:
- brak spójnych informacji o gotowości towaru – współpraca z nierzetelnymi dostawcami prowadzi do sprzecznych komunikatów, co może negatywnie wpływać na wiarygodność eksportera oraz przedłużać cały proces importu;
- znaczenie koordynacji – powierzenie organizacji transportu i kwestii celnych doświadczonej firmie spedycyjnej prowadzi do płynnej realizacji całego procesu importu kamienia minimalizując przy tym zaangażowanie polskiego importera, pozwalając mu skupić się na na podstawowej działalności biznesowej.
Znaczenie efektywnej komunikacji i współpracy w procesie logistycznym trudno przecenić, szczególnie w przypadku rynków o wyższym ryzyku logistycznym, takich jak Chiny czy Indie.
Jak maksymalnie wykorzystać możliwości transportu morskiego w imporcie produktów kamiennych
Planowanie zamówień w imporcie kamienia naturalnego
Dobrze zaplanowane zamówienia pozwalają firmom kamieniarskim uniknąć nadmiernych kosztów transportu. W przypadku współpracy z Magemar Logistics opiekun handlowy i operacyjny zwracają uwagę na najważniejsze kwestie umożliwiające maksymalną optymalizację całego procesu importowego, spośród których warto wymienić:
- sezonowe zmiany stawek frachtowych – obserwacja pomimo trudności w tym zakresie zwłaszcza na rynkach takich jak Chiny. Stabilniejsze warunki są zauważalne np. podczas importu kamienia z Indii. Wahania cen mogą być znaczne, więc warto być elastycznym w wyborze producenta lub dostawcy wyrobów kamiennych;
- kursy walut – przy korzystnych kursach warto składać zamówienia w większych ilościach, co pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów finansowych.
Optymalizacja wagi i zabezpieczenia ładunku
Transport kamienia naturalnego wymaga dokładnej analizy parametrów ładunku, takich jak:
- pełne wykorzystanie pojemności i ładowności kontenera – transport ciężkich kontenerów jest możliwy, dlatego warto wykorzystać maksymalny dopuszczalny payload, co prowadzi do możliwie dużego zmniejszenia kosztów jednostkowych transportu;
- zabezpieczenie ładunku – solidne konstrukcje drewniane, dopasowane do specyfiki towaru i wykonane zgodnie ze sztuką sztauerską, zmniejszają ryzyko uszkodzeń podczas transportu. Dbając o prawidłowe zabezpieczenie towaru warto również mieć świadomość i uwzględnić różnorodne warunki atmosferyczne panujące na morzu oraz potencjalne manipulacje kontenerem w portach przeładunkowych.
Wykorzystanie stojaków transportowych w procesie transportu płyt kamiennych
Regularne dostawy wymagają inwestycji w profesjonalne stojaki do transportu płyt kamiennych, które warto składować na placach przeładunkowych, zachowując przy tym pełną zdolność transportową. Pozwala to na uniknięcie kosztów wynajmu takich stojaków i opóźnień z ewentualnym brakiem ich dostępności. Jest to szczególnie ważne przy transporcie slabów kamiennych i innych delikatnych materiałów.
Ubezpieczenie ładunku na czas transportu produktów kamiennych (ubezpieczenie cargo)
Choć ubezpieczenie cargo ładunku nie jest obowiązkowe, to każdorazowo zachęcamy do ubezpieczenia towaru na czas transportu. Koszt takiego ubezpieczenia jest niewspółmiernie niski do korzyści z niego wynikających – przekonali się o tym ci, którzy mieli okazję skorzystać z wypłaty odszkodowania po otrzymaniu uszkodzonego towaru. Zawsze jednak należy pamiętać o poprawnym zabezpieczeniu towaru – brak zgodności z normami może prowadzić do odmowy wypłaty odszkodowania. Warto zadbać o współpracę z profesjonalnymi rzeczoznawcami, aby uniknąć sporów z ubezpieczycielem. W przypadku współpracy z tak doświadczoną firmą spedycyjną jak Magemar Logistics, nie musisz martwić się o organizację tych procesów – zajmiemy się wszystkim za Ciebie.
Specyfika importu różnych rodzajów kamienia
Rynki, z których importowany jest kamień naturalny i wyroby kamienne oraz metoda transportu różnią się w zależności od rodzaju kamienia:
- granit – najczęściej importowany drogą morską z Indii, Chin i Brazylii. Czas transportu bywa długi i najczęściej jest uzależniony od liczby portów przeładunkowych, do których zawija statek po drodze do Polski. W przypadku granitu popularny jest również import z Hiszpanii i Portugalii, które znajdują się znacznie bliżej polskich portów morskich, w efekcie czego czas transportu drogą morską jest zdecydowanie krótszy niż w przypadku importu nawet ciężkich kontenerów z Indii, Chin czy Wietnamu;
- marmur – stolicą tego gatunku kamienia są z pewnością Włochy. W przypadku importu z Włoch czy Chorwacji preferuje się zazwyczaj transport lądowy ze względu na kruchość materiału. Minimalizacja przeładunków jest kluczowa dla bezpieczeństwa produktu;
- łupek – sprowadzany przede wszystkim z Portugalii i Indii, dobrze znosi transport w skrzyniach, niezależnie od wybranej metody. Ważne jest odpowiednie zapakowanie i zabezpieczenie w drewnianych skrzyniach na czas transportu.
Kluczowe wyzwania w imporcie produktów kamiennych
Importerzy kamienia naturalnego i produktów kamiennych muszą zmagać się z różnymi przeszkodami:
- zaufanie do dostawców – nierzetelni dostawcy mogą powodować opóźnienia i nieprzewidziane wcześniej komplikacje np. z powodu braków w niezbędnej do odprawy celnej dokumentacji;
- wahaniem cen frachtu – szczególnie dynamiczne zmiany kosztów frachtu w przypadku importu z Chin oraz wahania kursów walut mogą wprowadzać element zmienności kosztów i utrudniać planowanie;
- ryzykiem uszkodzeń – wymaga to stosowania zaawansowanych metod zabezpieczeń i odpowiedniego nadzoru podczas sztaunku, załadunku i rozładunku.
Perspektywy rozwoju rynku importu kamienia
Polska jest jednym z największych importerów kamienia w Europie i drugim co do wielkości rynkiem dla indyjskich eksporterów w branży kamieniarskiej, a wartość całego polskiego rynku importu kamienia szacuje się na 1,2 miliarda złotych. Wzrastające zapotrzebowanie na granit, marmur i łupek w budownictwie oraz rosnąca popularność pochodnych, takich jak konglomeraty, wskazują na dalszy rozwój rynku. Poszukiwanie i wprowadzanie nowych rozwiązań i technologii zabezpieczania ładunku i optymalizacji kosztów może dodatkowo poprawić konkurencyjność polskich kamieniarskich firm importowych.
Jak Magemar Logistics wspiera klientów podczas procesu importowego?
Współpracując z Magemar Logistics możesz być pewny pełnej kontroli i współpracy zarówno z opiekunem handlowym jak i operacyjnym podczas realizacji całego procesu spedycyjnego, włączając w to opiekę doświadczonej agencji celnej. Współpracując z nami możesz liczyć na:
- stały przepływ informacji – informujemy klientów o zmianach cen frachtów i harmonogramach dostaw, co pozwala na bieżące dostosowanie planów, a przedstawione oferty zawsze pozostają aktualne;
- kompleksowe wsparcie logistyczne – koordynujemy proces transportu, zapewniając terminowość i jakość obsługi. Zakres naszej oferty obejmuje również wsparcie w zakresie ubezpieczeń oraz opieki wyspecjalizowanych agentów celnych;
- dostęp do infrastruktury – współpracujemy ze specjalistycznymi placami przeładunkowymi wyposażonymi w wysokiej jakości sprzęt umożliwiający minimalizację kosztów i ryzyko opóźnień.
Podsumowanie
Dzięki zastosowaniu skutecznych strategii, najlepszych rozwiązań oraz współpracy z rzetelnymi partnerami, Magemar Logistics pozostaje liderem w obsłudze importu kamienia naturalnego i wyrobów kamiennych. Optymalizacja procesów logistycznych, odpowiednie zabezpieczenia i bieżąca komunikacja to kluczowe elementy sukcesu w tej branży.
Ciekawostka
Czy wiesz, że Indie to kraj, w którym znajduje się jedna z największych kopalni granitu na świecie? Mieści się ona w Madurai w regionie Tamil Nadu i od wieków dostarcza materiał do budowy monumentalnych świątyń, w tym słynnych świątyń Brihadeeswarar, wpisanych na listę UNESCO. Granit z tego regionu charakteryzuje się wyjątkową trwałością i elegancją, co czyni go materiałem pożądanym na całym świecie.
Interesujące informacje na temat eksportu i importu surowców mineralnych znajdziesz również na stronie internetowej Państwowego Instytutu Geologicznego.
Wierzymy, że powyższy artykuł wyjaśnił kluczowe kwestie związane z importem kamienia naturalnego i produktów kamiennych. Jeśli macie dodatkowe pytania lub poszukujecie doświadczonej firmy spedycyjnej i agencji celnej, które kompleksowo wesprą Was w procesie importu, serdecznie zapraszamy do kontaktu drogą mailową, telefoniczną lub za pośrednictwem formularza kontaktowego dostępnego na naszej stronie internetowej.